Wycieczka do Warszawy

25-27.09.2019 roku (środa, czwartek, piątek) w tych dniach grupa uczniów z naszej szkoły przebywała na wycieczce w Warszawie. Głównym celem naszej wycieczki było poznanie piękna syreniego grodu, jego atrakcji turystycznych, a szczególnie historii, zabytków w połączeniu ze współczesnością. Zwiedzając Warszawę zauważyliśmy już na samym początku, że mocną stroną stolicy jest jej intensywny rozwój w różnych dziedzinach życia.

Do stolicy Polski wyjechaliśmy bardzo wcześnie, bo o 3.30. Na miejsce dotarliśmy na 10.00 i rozpoczęliśmy naszą przygodę od zwiedzania Muzeum Wojska Polskiego. Następnie udaliśmy się do Zamku Królewskiego. Na Placu Zamkowym wybrani uczniowie weszli w rolę Warsa i Sawy i przedstawili nam legendę ukazującą początki powstania grodu nad Wisłą. Potem całą grupą udaliśmy się do podziemi zamku, gdzie obejrzeliśmy multimedialny film dotyczący historii stolicy. Po opuszczeniu zamku, ul. Świętojańską dotarliśmy do Archikatedry Św. Jan, gdzie pan Paweł, przewodnik opowiedział nam o tymmiejscu, w którym odbyło się wiele ważnych uroczystości, w tym m.in. śluby Władysława IV, a później Jana Kazimierza z Ludwiką Marią Gonzagą oraz Jana III Sobieskiego z Marią Kazimierą d’Arquien, zwaną Marysieńką. Tutaj także koronowany był Stanisław Leszczyński wraz z żoną oraz Stanisław August Poniatowski. W historii bazyliki jedna data zapisała się jednak szczególnie – 3 maja 1791. Wtedy to zaprzysiężona została w kościele Konstytucja 3 Maja, pierwsza konstytucja w Europie i druga na świecie. Archikatedra św. Jana Chrzciciela stanowi jeden z najważniejszych panteonów narodowych Polski. W jej wnętrzach spoczywa wiele zasłużonych dla Polski osób takich, jak: król Stanisław August Poniatowski, Gabriel Narutowicz, Ignacy Mościcki, Ignacy Jan Paderewski, Kazimierz Sosnkowski, kardynałowie August Hlondl i Stefan Wyszyński czy też Henryk Sienkiewicz. Po wyjściu z bazyliki udaliśmy się na Placyk Kanonia, który  jest terenem dawnego cmentarza przykościelnego. Tutaj podziwialiśmy dzwon odlany w Warszawie w roku 1646 przez Daniela Tyma, a ustawiony na Kanonii w 1972 roku. Ten sam twórca wcześniej odlał warszawski posąg króla Zygmunta III Wazy. Dowiedzieliśmy się również, że domy przy Kanonii jako jedyne na Starym Mieście zachowały układ szczytowy, typowy dla zabudowy miast Europy Północnej – w Polsce są to Gdańsk i Toruń oraz, że Kanonia pod nr. 8 po roku 1915 była własnością poety Artura Oppmana, a najwęższa kamieniczka w rogu Kanonii (zbudowana znacznie później niż te pierwsze, bo dopiero w XVIII w.) ma zaledwie 2 m szerokości, a to ze względu na sprytne oszczędności finansowe (podatkowe), jakie zyskiwał właściciel tak wąskiej fasady w tym okresie. Kontynuując zwiedzanie przeszliśmy na prostokątny plac o wymiarach 90 na 73 metrów na warszawskim Starym Mieście. Tutaj wykonaliśmy pod pomnikiem Syrenki kilka zdjęć i przeszliśmy najkrótszą niegdyś ulicą  na Gnojną Górę najbardziej popularny punkt widokowy w Warszawie.  Jego początki były niechlubne, bo dawniej było tu wysypisko śmieci, stąd nazwa tego miejsca.  Idąc dalej na Nowym Mieście, przewodnik skierował naszą uwagę na kościół katedralny św. Benona, który przekazany został redemptorystom, to z nim jest związany nasz patron o. W. Witkowski. Podziwiając dalej Warszawę przeszliśmy pod Pomnik Małego Powstańca i Szewca Jana Kilińskiego. Tutaj chwilę odpoczęliśmy w zadumie słuchając opowieści o losach warszawskich dzieci podczas II wojny światowej. Na zakończenie pierwszego ulicami Krakowskiego Przedmieścia podziwiając min.: pomnik A. Mickiewicza, Pałac Prezydencki, hotel Bristol, Uniwersytet Warszawski, kościół Św. Krzyża, pomnik Mikołaja Kopernika przeszliśmy na plac marszałka Józefa Piłsudskiego pod Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie uczestniczyliśmy w honorowej zmianie warty. Zmęczeni lecz zadowoleni udaliśmy się do  hostelu, aby odpocząć przed drugim dniem poznawania stolicy.

Rozpoczęliśmy go od: obserwacji, nauki, zadawania pytań, poszukiwania na nie odpowiedzi w Centrum Nauki Kopernik. Po opuszczeniu tego miejsca pod czujnym okiem przewodniczki podziwialiśmy ogrody na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego oraz panoramę na Wisłę i Stadion Narodowy. Miłe chwile spędziliśmy również w Parku Odkrywców, a także pod pomnikiem Syrenki nad Wisłą. Wielkim wyzwaniem dla niektórych z nas był przejazd metrem. Dla tych, co kochają sport niezapomniane wrażenie wywarł Stadion Narodowy, bo to on był kolejnym punktem zwiedzania Warszawy. Tutaj z tarasu widokowego podziwialiśmy obiekt na którym odbywają się jedne z najważniejszych wydarzeń sportowych i kulturalnych w kraju. Zmierzając do Łazienek Królewskich oglądaliśmy z okien autokaru: min. Aleje Ujazdowskie, Nowy Świat, ambasady, Sejm i Senat, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa i urzędy państwowe. Zwiedzanie Łazienek rozpoczęliśmy od spotkania pod Pomnikiem J. Piłsudskiego przy Belwederze, by następnie przejść pod Pomnik F. Chopina i Henryka Sienkiewicza. Pełni wrażeń po drugim dniu zwiedzania wróciliśmy późnym popołudniem na obiadokolację.

Ostatni dzień wędrówki po Warszawie rozpoczęliśmy od żywej lekcji historii w Muzeum Powstania Warszawskiego. Dla wszystkich były to niezapomniane chwile. Z muzeum udaliśmy się pod Pałac Kultury i Nauki oraz na obiad do Złotych Tarasów, aby wzmocnić się przed czekającą nas długą podróżą. Tutaj mieliśmy chwilę pod czujnym okiem opiekunów na zakup pamiątek. Z centrum stolicy przejechaliśmy do Pałacu w Wilanowie. W dwóch grupach poznawaliśmy jego historię pałacu i jego właścicieli. Wybrani uczniowie weszli w rolę magnatów i prezentowali ubiór z XVII wieku. Późnym popołudniem pożegnaliśmy stolicę i wróciliśmy zmęczeni ale pełni niezapomnianych wrażeń do domów.