Śladami Patrona Szkoły Podstawowej im. o. Władysława Witkowskiego Redemptorysty w Karwodrzy

25 września 2023 r. uczniowie Szkoły Podstawowej im. o. Władysława Witkowskiego Redemptorysty w Karwodrzy uczestniczyli w wycieczce śladami Patrona szkoły .

Paleśnica, czyli miejsce urodzenia o. Władysława Witkowskiego, to miejscowość powstała w XIV w. Nazwa osady – pierwotnie Pałecznica – pochodzi od drewnianej machiny, wprawiającej w ruch młoty służące obróbce żelaza.

W miejscowym kościółku ks. proboszcz Paweł Biel opowiadał nam o historii miejscowości, kościoła oraz rodzinie Witkowskich – stryj był kościelnym, a o. Władysław  w dzieciństwie służył tu do mszy św.  W 40. rocznicę urodzin naszego Patrona społeczność  rodzinnej parafii upamiętniła jego życie okolicznościową tablicą.

Po Paleśnicy oprowadzał nas pan Paweł Witkowski – bratanek o. Witkowskiego, z którym udaliśmy się na pobliski cmentarz, gdzie złożyliśmy kwiaty oraz zapaliliśmy znicze na grobach rodziców i krewnych Patrona oraz mogile mieszkańców zamordowanych  w czasie II wojny światowej. Z tego wzniesienia, w oddali mogliśmy zobaczyć miejsce, na którym kiedyś znajdował się dom rodzinny o. Witkowskiego, a obecnie w nowym budynku mieszka jego bratanek z rodziną.

Kolejnym punktem wycieczki była Jamna. Po przejściu przez Bramę Rybę weszliśmy do kościoła pw. Matki Bożej Niezawodnej Nadziei wybudowanego z inicjatywy o. Jana Góry. Tu naszą uwagę zwrócił charakterystyczny, drewniany wystrój oraz poznaliśmy wojenną historię obrazu, który upamiętnia dramatyczne zdarzenia z czasów II wojny światowej, kiedy z otoczonego przez Niemców wzgórza udało się uciec grupie sześciuset partyzantów. Porażka ta rozwścieczyła okupantów, którzy rozstrzelali m.in. młodą kobietę oraz trójkę jej dzieci, nie zważając na obraz Matki Boskiej Tuchowskiej, który trzymała w ręku. O. Jan Góra zapragnął, by po tych trudnych czasach w Jamnej znów zamieszkała nadzieja. Poprosił poznańską artystkę (Małgorzatę Sokołowską, wychowankę duszpasterstwa), aby napisała ikonę, na której  Matka Boża będzie najpiękniejsza na świecie i będzie ubrana w zieloną sukienkę, bo to kolor nadziei. Dominikanin postarał się również o specjalne wstawiennictwo Jana Pawła II – co potwierdzają liczne listy oraz to, że papież zgodził się na wykonanie odlewu swojej dłoni, który znajduje się w kościele na Jamnej po prawej stronie ołtarza.

Później zwiedzaliśmy budynek, w którym wyeksponowano ołtarz z żarnami, bibliotekę poety, dramaturga, tłumacza znawcy Biblii – Romana Brandstaettera oraz oryginalne miejsca noclegowe na poddaszu.

Po posiłku nadszedł czas na spacer po terenie Republiki Dominicana. Obserwowaliśmy zwierzęta w zagrodzie, podziwialiśmy Ogród Różańcowy Świętego O. Pio, Winnicę „Wzgórza Nadziei”, nad którą stoi kapliczka Matki Bożej Różańcowej – Narciarskiej. Winnica św. Jacka zasadzona nieopodal to realizacja marzenia o. Jana Góry. Przy wejściu znajduje się drewniana brama, a w jej filarach umieszczone są rzeźby, przedstawiające św. Józefa – patrona bramy i o. Jana Górę.

Na zakończenie naszego pobytu na wzgórzu Jamna oddaliśmy hołd partyzantom, ludności cywilnej, dzieciom pomordowanym przez niemieckich okupantów podczas pacyfikacji wsi 25 września 1944 r.

Wycieczka dostarczyła nam wielu wzruszeń oraz wiadomości – poznaliśmy miejsca związane z Patronem naszej szkoły, obiekty historyczne oraz podziwialiśmy piękne widoki.

Dziękujemy organizatorom i opiekunom!